
Je websiteteksten verbeteren
Om beter gevonden te worden via zoekmachines
Home » Je websiteteksten verbeteren voor zoekmachines
Wanneer je begint met een website tekst dan begin je meestal niet met het schrijven voor SEO. Websites die dat wel hebben gedaan herken je vaak door de gekke onleesbare teksten. Dus mijn advies is om eerst te gaan schrijven en vervolgens dit lijstje erbij te pakken om je tekst mee te verbeteren voor zoekmachines.
1. H1 en andere koppen
H1 is je eerste kop en daarmee ook een belangrijke indicatie voor je vindbaarheid op Google. Begin met het zoekwoord: hoe verder het zoekwoord naar voren staat hoe meer waarde deze krijgt van Google.
Verwerk ook subzoekwoorden of -vragen in je tussenkoppen die we op je website ook wel H2 of H3 koppen noemen.
2. Zoekwoord op meerdere plekken
Laat het zoekwoord (ook andere zoekwoorden die mensen gebruiken als ze bij dit product of deze pagina of dienst willen uitkomen) op meerdere plekken terugkomen, maar niet te vaak. Er wordt gezegd dat een zoekwoord toch wel 7 x op een pagina terug mag komen om relevanter te zijn. Dit is handig om te weten als jij veel concurrentie hebt en je website wilt verbeteren voor zoekmachines.
3. Eerste alinea
Gebruik het zoekwoord minimaal 1 x in de eerste alinea, liefst in de eerste zin (en weer het liefst zo ver mogelijk naar voren). Die eerste alinea is sowieso niet alleen belangrijk om je bezoeker in je tekst te trekken, maar ook voor de zoekmachines is dit een pijler.
4. Lengte van alinea's en zinnen
Maak een alinea niet langer dan 200 woorden. Daarmee worden ze moeilijker leesbaar op de telefoon en lijken het al snel hele lappen tekst. Zoekmachines kijken niet alleen naar zoekwoorden dus, maar de leesbaarheid van een tekst is ook enorm van belang.
Let daarom ook op met zinnen die langer zijn dan 20 woorden. Kort deze in of beperk dit tot een minimum (max 25%). Gebruik vooral ook balletpoints en tussenkoppen om je tekst nog luchtiger en leesbaarder te maken.

5. Lengte van je totale tekst
Gebruik minimaal 300 woorden in totaal, maar beter is om een tekst van minstens 500 woorden te maken. Maak je de teksten op die ene pagina korter dan kan Google je tekst niet scannen, omdat deze te kort is en wordt deze dus ook niet geïndexeerd.
6. Meta-gegevens
Vergeet vooral ook de meta-gegevens niet. Maak een meta-omschrijving om op de achterkant van je website in te voegen (deze staat als inleiding onder je tekst als je deze bekijkt in de Google zoekresultaten). Deze is maximaal 150 tekens. Zorg hierbij voor een call-to-action om op dit zoekresultaat te klikken. En vul in dit gedeelte ook een focus keyphrase in, het belangrijkste woord waar ze je op gaan scoren. Zorg ervoor dat dit ook weer op andere plekken terugkomt in je tekst, meta-omschrijving en in je afbeelding.

7. Netwerk van links
Gebruik links naar andere artikelen op en buiten je pagina om een netwerk te creëren rondom je website. Link bijvoorbeeld naar je diensten of andere blogs voor meer uitleg. Maak hiervan klikbare woorden.
Als anderen linken naar jouw blog of website krijgt jouw pagina daarvan op haar beurt ook weer een hogere ranking in Google.
Extra tip: zoekwoorden in afbeeldingen
Geef de afbeelding ook een zoekwoord mee in de titel en laat niet de originele titel staan. Dat is vaak iets raars zoals IMG_04395. Geef de titel van je afbeelding je zoekwoord mee om ook hierop gevonden te worden, dit zet je ook in je alt tag. Dus ook afbeeldingen zijn een belangrijk item bij het verbeteren voor zoekmachines.
Wil jij weten hoe jij jouw website kunt verbeteren?
Lees hier andere interessante artikelen:

Merk laten groeien in de paardenbranche
De paardenwereld is een unieke markt, met een gepassioneerde en diverse doelgroep. Of je nu een paardenbedrijf runt, paardencoaching aanbiedt of fysiotherapie voor paarden doet, het is belangrijk om jouw merk goed neer te zetten. In deze blog bespreken we hoe je je merk kunt laten groeien in de paardenbranche, met praktische marketingtips en strategieën.

Instagram Reels maken
Instagram Reels zijn een uitstekende manier voor hippische ondernemers om hun merk te promoten en meer zichtbaarheid te krijgen op social media. Ze bieden de kans om creatief te zijn, je producten of diensten te tonen en een breder publiek te bereiken. In deze blog leer je alles over het maken van Instagram Reels en hoe je ze effectief inzet voor je bedrijf.

Bedrijfs-Facebook aanmaken
Een Facebook-bedrijfspagina is een krachtig hulpmiddel om je onderneming online zichtbaar te maken en in contact te komen met klanten. In deze blog leer je hoe je eenvoudig een bedrijfs-Facebook aanmaakt en optimaal benut.