Je website verbeteren

Om beter gevonden te worden via zoekmachines

Wanneer je begint met een website tekst dan begin je meestal niet met het schrijven voor SEO. Websites die dat wel hebben gedaan herken je vaak door de gekke onleesbare teksten. Dus mijn advies is om eerst te gaan schrijven en vervolgens dit lijstje erbij te pakken om je tekst mee te verbeteren voor zoekmachines.

1. H1 en andere koppen

H1 is je eerste kop en daarmee ook een belangrijke indicatie voor je vindbaarheid op Google. Begin met het zoekwoord: hoe verder het zoekwoord naar voren staat hoe meer waarde deze krijgt van Google. 

Verwerk ook subzoekwoorden of -vragen in je tussenkoppen die we op je website ook wel H2 of H3 koppen noemen.

2. Zoekwoord op meerdere plekken

Laat het zoekwoord (ook andere zoekwoorden die mensen gebruiken als ze bij dit product of deze pagina of dienst willen uitkomen) op meerdere plekken terugkomen, maar niet te vaak. Er wordt gezegd dat een zoekwoord toch wel 7 x op een pagina terug mag komen om relevanter te zijn. Dit is handig om te weten als jij veel concurrentie hebt en je website wilt verbeteren voor zoekmachines.

3. Eerste alinea

Gebruik het zoekwoord minimaal 1 x in de eerste alinea, liefst in de eerste zin (en weer het liefst zo ver mogelijk naar voren). Die eerste alinea is sowieso niet alleen belangrijk om je bezoeker in je tekst te trekken, maar ook voor de zoekmachines is dit een pijler.

4. Lengte van alinea's en zinnen

Maak een alinea niet langer dan 200 woorden. Daarmee worden ze moeilijker leesbaar op de telefoon en lijken het al snel hele lappen tekst. Zoekmachines kijken niet alleen naar zoekwoorden dus, maar de leesbaarheid van een tekst is ook enorm van belang.

Let daarom ook op met zinnen die langer zijn dan 20 woorden. Kort deze in of beperk dit tot een minimum (max 25%). Gebruik vooral ook balletpoints en tussenkoppen om je tekst nog luchtiger en leesbaarder te maken.

5. Lengte van je totale tekst

Gebruik minimaal 300 woorden in totaal, maar beter is om een tekst van minstens 500 woorden te maken. Maak je de teksten op die ene pagina korter dan kan Google je tekst niet scannen, omdat deze te kort is en wordt deze dus ook niet geïndexeerd.

6. Meta-gegevens

Vergeet vooral ook de meta-gegevens niet. Maak een meta-omschrijving om op de achterkant van je website in te voegen (deze staat als inleiding onder je tekst als je deze bekijkt in de Google zoekresultaten). Deze is maximaal 150 tekens. Zorg hierbij voor een call-to-action om op dit zoekresultaat te klikken. En vul in dit gedeelte ook een focus keyphrase in, het belangrijkste woord waar ze je op gaan scoren. Zorg ervoor dat dit ook weer op andere plekken terugkomt in je tekst, meta-omschrijving en in je afbeelding.

Sabine Timman contentcreator

7. Netwerk van links

Gebruik links naar andere artikelen op en buiten je pagina om een netwerk te creëren rondom je website. Link bijvoorbeeld naar je diensten of andere blogs voor meer uitleg. Maak hiervan klikbare woorden.

Als anderen linken naar jouw blog of website krijgt jouw pagina daarvan op haar beurt ook weer een hogere ranking in Google.

8. Zoekwoorden in afbeeldingen

Geef de afbeelding ook een zoekwoord mee in de titel en laat niet de originele titel staan. Dat is vaak iets raars zoals IMG_04395. Geef de titel van je afbeelding je zoekwoord mee om ook hierop gevonden te worden, dit zet je ook in je alt tag. Dus ook afbeeldingen zijn een belangrijk item bij het verbeteren voor zoekmachines.

Wil jij weten hoe jij jouw website kunt verbeteren? Klik dan hier om te ontdekken hoe ik jou daarbij kan helpen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *